Das Museum der Moderne Salzburg präsentiert eine sechs Jahrzehnte umspannende Werkschau der einflussreichen Künstlerin Carolee Schneemann (geb. 1939 in Fox Chase, Pa., USA). Das begleitende Symposium mit namhaften Fachleuten beleuchtet auf Basis neuer Forschungen zahlreiche Facetten von Schneemanns Werk.

Ausgangspunkt sind ihre frühen Landschaftsbilder der 1950er-Jahre, von denen die Entwicklung zu Schneemanns Assemblagen und Painting Constructions der 1960er-Jahre aufgezeigt wird. In den 1960er-Jahren begann die Künstlerin, ihre malerischen Untersuchungen der Figur in der Landschaft mit kunsthistorischen Forschungen zu verbinden und Fotografien und Alltagsgegenstände in ihre Arbeiten zu integrieren. Anstelle ihrer subjektiven künstlerischen Gestaltung setzte sie ungewöhnliche Methoden wie zum Beispiel Feuer als konstitutiven Arbeitsprozess ein.

Schneemanns Wunsch, die Malerei über die Leinwand hinauszutragen, wurde früh deutlich und so dehnte sie ihre Forschungen bald auf andere Medien wie Choreografie, Tanz, Performance, Fotografie und Film aus. Sie war eine wichtige Protagonistin der avantgardistischen Bewegung in der New Yorker Downtown-Kunstszene, die in den Bereichen Happening und Event aufblühte und dabei die unterschiedlichen Disziplinen miteinander verschränkte. „Kann ich zugleich das Bild und die Bild-Erschafferin sein?“ fragte sich Schneemann und machte sich selbst zum Teil des Bildes, das sie gleichzeitig als Künstlerin schuf. Dieser ebenso emanzipatorische wie sinnliche Geist manifestierte sich auch in ihren experimentellen Filmen, kinetischen Theaterstücken und radikalen Performances bis zu den multimedialen Installationen, die ebenfalls eine Erweiterung von Malerei darstellen.


Speakers and Topics

Sabine Breitwieser
Kinetic Painting: Schneemann’s Media
This presentation will shed light on the evolution of Carolee Schneemann’s art with a view to her deployment of diverse media, disciplines, and genres in the wider context of kinetic painting. Sabine Breitwieser is Director of the Museum der Moderne Salzburg and has organized the exhibition and catalogue of Carolee Schneemann. Kinetic Painting. She is the author of numerous exhibition catalogues, with recent publications on Simone Forti, Andrea Fraser, Isa Genzken, and E.A.T. (Experiments in Art and Technology).

Branden W. Joseph
Interpenetrations and Displacements
The paper explores Carolee Schneemann’s critical engagement with the ideas of “unimpededness and interpenetration” developed by the experimental composer John Cage. In the 1960s, Schneemann was close to Cage, both directly and through her partner, the composer James Tenney. Altering Cage’s terms to “interpenetration and displacement,” Schneemann not only transformed Cage’s aesthetic tenets, but also pinpointed crucial issues with Cage’s social and political program, most notably relating to questions of gender and desire within the context of the era’s culture of political protest. Branden W. Joseph is the Frank Gallipoli Professor of Modern and Contemporary Art at Columbia University in New York. He is the author of five books, including the forthcoming Experimentations: John Cage in Music, Art, and Architecture, as well as numerous scholarly essays and articles in the fields of contemporary art, music, and cinema.

Mignon Nixon
Viet-Flakes: An “Animated” Film
Carolee Schneemann’s 1965 film Viet-Flakes is a seven-minute animated montage of war photographs drawn from the artist’s personal “atrocity collection.” Produced in response to the American war in Vietnam, the film has attracted renewed attention in our own time of war. This talk considers the ways in which Viet-Flakes, created contemporaneously with Schneemann’s landmark erotic film Fuses, brings subjectivity, fantasy, and sexuality to bear on the problem of war resistance. Mignon Nixon is Professor of Modern and Contemporary Art at the Courtauld Institute of Art in London and is currently Visiting Professor of Gender Studies at the University of Cambridge. She is a co-editor of October magazine. Her current book project is Sperm Bomb: Art, Feminism, and the American War in Vietnam.

Judith Rodenbeck
Schneemann’s Crystallography
In a text on physical motion written in the mid-1960s, Carolee Schneemann observed that in “reorganizing patterns of times and space … when you shift the predictable perceptual base, you begin to unlock structures in the social and political spheres as well … It might be through something very obvious that simply hasn’t been done before …” This speculative talk addresses Schneemann’s performance oeuvre in relation to discourses of kinesics and, more broadly, of communicative gesture and movement. Judith Rodenbeck is an art historian and cultural critic specializing in intermedia of the 1950s and 1960s; she is the author of Radical Prototypes: Allan Kaprow and the Invention of Happenings (MIT Press). She is based in the Department of Media and Cultural Studies at the University of California, Riverside.

Hubert Klocker
Skating on Thin Ice
The radicalism and compelling evolution of Carolee Schneemann’s oeuvre are without equal in the history of American art since the 1950s. She was among the first artists—on either side of the Atlantic—to place the body as a physical presence and vehicle of political signification at the center of her performances. Drawing on Joseph Albers’s revisionist theory of color and materiality, the lecture sketches a critical perspective on Schneemann’s oeuvre in the context of American and global tendencies in performative art. Hubert Klocker is Director of the Sammlung Friedrichshof and a founder of the Aktionismus-Archiv at mumok, Vienna. Since the 1980s, his work has focused on Viennese Actionism; he curated and published key exhibitions and publications on the topic, including as co-curator of the 1998 landmark exhibition Out of Actions (MOCA Los Angeles).

Programmübersicht
Samstag, 21.11.2015

14.30 Uhr
Kinetic Painting: Schneemann’s Media
Sabine Breitwieser
Kuratorin der Ausstellung, Direktorin Museum der Moderne Salzburg

15.00 Uhr
Interpenetrations and Displacements
Branden W. Joseph
Professor, Columbia University, New York, USA, Advising Curator

15.45 Uhr
Viet-Flakes: An ‘Animated’ Film
Mignon Nixon
Professor, The Courtauld Institute of Art, London, GB

16.30–17.00 Uhr
Pause    

17.00 Uhr
Schneemann’s Crystallography
Judith Rodenbeck
Professor, University of California, Riverside, USA

17.45 Uhr
Skating on Thin Ice
Hubert Klocker
Direktor Sammlung Friedrichshof, Zurndorf, AT

18.30 Uhr
Podiumsdiskussion mit
Carolee Schneemann, Branden Joseph, Mignon Nixon, Judith Rodenbeck and Hubert Klocker
Moderatorin: Sabine Breitwieser       

Das Symposium wird in englischer Sprache abgehalten.

KONTAKT

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